Přejít na hlavní obsah

Česká lékárnická komora


Zaslat zapomenuté heslo


  • Aktuálně
  • O ČLnK
    • Úřední deska
    • Základní informace
    • Činnost ČLnK
    • Členství v ČLnK
    • Kalendář akcí
    • Přihláška člena
    • Výroční zprávy
    • Usnesení sjezdů
    • Profesní předpisy
    • Pro pořadatele vzdělávacích akcí - Formuláře
    • Služby, Ceníky
  • Pro veřejnost
    • CORONAVIRUS
    • Rozhodnutí prezidenta ČLnK
    • Lékárnické kapky
    • Odborné poradenství v lékárnách
    • Informace pro veřejnost
    • Doporučené postupy
    • Seznam lékáren a lékárníků
    • Vzdělávání pro farmaceutické asistenty
  • Média
    • Tiskové zprávy
    • Zaujalo nás
  • Registrace
  • Sdružení
    • Mladí lékárníci, o. s.
    • POLP z.s.
    • Vaši Lékárníci CZ
  • Kontakty
    • ČLnK
    • Představenstvo ČLnK
    • Čestná rada ČLnK
    • Revizní komise ČLnK
    • Okresní sdružení lékárníků - OSL
    • Mapa


Navigace: Média > Zaujalo nás > 2010-2016 > Lékárnické desatero vad regulace cen a úhrad léčiv

Lékárnické desatero vad regulace cen a úhrad léčiv

2. 3. 2011

HIN


Česká lékárnická komora vypracovala desatero vad regulace cen a úhrad léčiv, náprava těchto bodů je zároveň receptem na řešení nejvážnějších problémů.




1. Legislativní kritéria pro posouzení, zda léčivý přípravek zařadit či nezařadit do systému veřejného zdravotního pojištění:

          a) jsou nepřehledná a neumožňují dostatečně účinně řídit seznam léčivých přípravků hrazených z veřejného zdravotního pojištění

          b) nejsou dodržována. Z veřejného zdravotního pojištění jsou hrazeny léčivé přípravky, které není možné zařadit do žádné skupiny přílohy č. 2 (např. antiobezitika) a léčivé přípravky, které náleží do seznamu podpůrných a doplňkových léčiv.


2.
Nefunguje mechanismus vyřazování léčiv ze seznamu hrazených léčivých přípravků.


3.
Nejsou k dispozici dostatečně přesné údaje o nákladech zdravotního pojištění na léky používané v ústavní péči.


4.
Regulační autority zcela rezignovaly na úhradovou regulaci léčiv používaných v ústavní péči.


5.
Proces stanovení cen a úhrad založený na postupu podle správního řádu je těžkopádný a málo efektivní.

          a) Nedokáže reagovat na měnící se podmínky, např. změnu DPH.

          b) Průběžné přehodnocování cen a úhrad (revize) se velmi zkomplikovalo mimo jiné v důsledku formální náročnosti správního řízení.

          c) Postup podle správního řádu generuje žaloby výrobců na stát.


6.
Zachování povinnosti zajistit plně hrazený léčivý přípravek v každé skupině přílohy č. 2 a zavedení ochranného ročního limitu, po jehož překročení jsou pacientovi vráceny zaplacené doplatky a regulační poplatky znamená zdvojenou ochranu pacientů před nadměrnou spoluúčastí. Přitom povinnost plně hrazeného léčivého přípravku ve skupině přílohy č. 2 výrazně komplikuje úhradovou regulaci.


7.
Po zavedení nového systému v roce 2008 prakticky došlo k rozbití referenčního systému. Léčivé přípravky s obsahem téže látky mají rozdílnou úhradu přepočtenou na jednotkové množství. Tento nedostatek je průběžně odstraňován v rámci revizí.


8.
Výpočet ceny léčivého přípravku je extrémně komplikovaný. V souvislosti s předchozím bodem dochází ke ztrátě orientace předepisujících lékařů o finanční náročnosti farmakoterapie, kterou předepisují.


9.
Není dostatečná motivace pro výrobce nabídnout cenu pod úroveň úhrady.


10.
Nejsou vytvořeny dostatečné legislativní podmínky a neexistuje ani motivace pro zapojení lékařů a lékárníků do vytváření úspor v lékové politice.


Vedoucím kolektivu autorů desatera je Mgr. Martin Mátl

Zdroj: www.zdn.cz

 



  • Tiskové zprávy
  • Zaujalo nás
    • Z monitoringu médií: Expedice do světa vitamímů

Média   Zaujalo nás   2010-2016   Lékárnické desatero vad regulace cen a úhrad léčiv


úvodní stránka ochrana osobních údajů mapa webu kontakty