Návod na kalkulaci nákladů za konzultační činnost na základě garantovaného kurzu

Návod na kalkulaci nákladů za konzultační činnost na základě garantovaného kurzu

Česká lékárnická komora připravila několik Garantovaných kurzů – Hojení ran, […]
Česká lékárnická komora připravila několik Garantovaných kurzů - Hojení ran, Odvykání kouření, Podpora ve snižování hmotnosti, Základy poskytování odborných konzultací pacientům v lékárně včetně řešení lékových problémů, Poradenství a péče o pacienty s Alzheimerovou chorobou, Screening diabetu a péče o diabetické pacienty, Lékové interakce a další.
Tento materiál se neklade za cíl stanovit přesnou částku nákladů za činnosti spojené s konzultacemi, ale popisuje obecnou kalkulaci nákladů využitelnou pro různé typy konzultací v různých typech lékáren.
 
Přehled nákladů spojených s konzultacemi.
Celkové náklady jsou součtem platových nákladů, materiálových nákladů, ostatních nákladů a režie.
 
1.     PERSONÁLNÍ NÁKLADY
Platové náklady vycházejí z platu/mzdy pracovníka, který provádí konzultaci a z délky konzultace
a) Kategorie zpracovatele – kdo konzultaci provádí (farmaceut, farmaceutický asistent, externí pracovník)
b) Potřebný čas k jednomu výkonu konzultace jednoho zpracovatele, včetně přípravy na výkon a zpracování výkonu (sepsání zprávy pro pacienta, lékaře a administrativní úkony spojené s vykázáním konzultace)
c) Plat / mzda včetně odvodů
 
Výpočet: plat / mzda zpracovatele za 1 minutu * čas výkonu v minutách
 
2.     MATERIÁLOVÉ NÁKLADY
a) Položky přímého materiálu – kancelářské potřeby, testy u konzultace pacientů s Alzheimerovou nemocí, glukometry a proužky u konzultace s diabetikem a další.
b) Položky ostatního materiálu – SW, roční licence SW, roční licence pro použití databází, literatura
c) Drobný hmotný investiční majetek (např. nábytek v konzultační místnosti)
 
Výpočet: pořizovací cena materiálu potřebného k 1 výkonu (a) + pořizovací cena (b, c) vydělená dle odhadu počtu využití materiálu ke konzultacím
 
3.     OSTATNÍ NÁKLADY
a) Odpisy – zařízení potřebná k výkonu (např. tonometr, glukometr apod. ), zohledňuje se pořizovací cena, doba odpisu
b) Externí služby – např. placená externí konzultace, zohledňuje se součinnost při vztažení k 1 výkonu
 
4.   REŽIJNÍ NÁKLADY
energie – teplo, elektřina, vodné a stočné, 
nájem, 
náklady spojené s covid-19 – desinfekce konzultační místnosti, osobní ochranné pomůcky
pojištění budovy, pojištění odpovědnosti osob atd.
Lze zahrnout do výpočtu jako procento z personálních, materiálových a ostatních nákladů.  
 
Výpočet : (personální náklady + materiálové náklady + ostatních náklady) * x% 
Kde “x” může být např. 20%.
 
5.     ZISK
Při výpočtu ceny konzultace je vhodné počítat i s přiměřeným ziskem, který si každá lékárna stanovuje sama.
 
VLASTNÍ KALKULACE
Celkové personální náklady (platy + odvody) + Další náklady (materiálové a ostatní náklady) + Režie + Zisk +DPH = CENA ZA KONZULTACI
 
Odpovědi na časté otázky
1) Lze za současného legislativního rámce považovat poskytování odborné konzultace za nehrazenou zdravotní službu nebo tuto činnost nelze za zdravotní službu považovat vůbec? Zatímní témata garantovaných kurzů ČLnK zaručují, že konzultace jsou zdravotní službou.
 
2) Lze takovou službu zpoplatnit pro pacienta? Jak v takovém případě postupovat při vyúčtování, jakou sazbu DPH zvolit? Službu zpoplatnit lze. Jen kdyby byla poskytnuta v souvislosti s výdejem léčivého přípravku hrazeného ze zdravotního pojištění, zpoplatnění by nebylo možné. V případě, kdy lékárna poskytne konzultační služby, jejichž cílem je léčebný cíl nebo činnost chránící lidské zdraví, půjde z pohledu DPH od daně osvobozenou zdravotní službu, a to v souladu s §58, odst. 1 zákona o DPH. Pokud by však konzultační služba nesouvisela s léčebným cílem nebo činností chránící lidské zdraví, podléhala by základní sazbě 21%.
 
3) Je nutné měnit registraci ZZ, živnostenský list či jiné stávající dokumenty v lékárně při zavedení poskytování individuálních konzultací případně jejich zpoplatnění pro pacienta?
Registraci není nutné měnit. Živnostenské oprávnění nutné není.
 
Zpracovali: Mgr. Hana Šnajdrová, PharmDr. Martin Kopecký, PhD, PharmDr. Aleš Novosád.
Schváleno představenstvem ČLnK dne 27. 10. 2021.
 
 

Sdílet článek:

Související články

  • Očekávané změny od 1. září 2024

    Očekávané změny od 1. září 2024

    Aktualizace 4. 7. 2024

  • Monitoring médií červenec 2024

    Monitoring médií červenec 2024

    Monitoring médií 1. 7. - 4. 7. 2024 Vybrali jsme z tn.nova.cz, Lidové noviny, TV Prima, apod.       [...]

  • Souhrnné informace k výdeji léčivých přípravků z mimořádných dovozů v roce 2024

    Souhrnné informace k výdeji léčivých přípravků z mimořádných dovozů v roce 2024

    Informace platné od 1. 7. 2024