Reklama na léky škodí zdraví !

Reklama na léky škodí zdraví !

Úvaha nad reklamou a doporučení pacientům k zamyšlení.
Milí pacienti,
 
marketingové strategie a psychologie působení reklamy na člověka byly v současnosti dotaženy k dokonalosti. Reklamou je zaplavena televize, internet, noviny a časopisy. Reklama je úspěšným prostředkem, jak uměle zvýšit spotřebu čehokoli a tak více vydělat. Samozřejmě se to týká i oblasti léčiv a proto bych v tomto článku chtěl upozornit na nebezpečí, které to může pacientovi přinést.
 
Každý lék má kromě svých léčebných účinků i účinky nežádoucí, takže zvyšování jejich spotřeby se logicky nemusí vyplatit jejich konečnému spotřebiteli. Reklama na léčiva vázaná na lékařský předpis je naštěstí v médiích zaměřených na laickou veřejnost zakázaná (dle Zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění některých dalších zákonů, § 5a). Stále častěji jsme ale zasypáváni reklamou na volně prodejný sortiment nejrůznější kvality.
 
Zejména televizní reklama obsahuje informace o účinku volně prodejných léčiv (OTC, z angl. Over-the-counter, přes pult) v takové podobě, že by se často dala vyložit jako klamavá. Pod tlakem velmi efektního zpracování plného blyštivých pozlátek, akcí a jiných “oblbováků” se lidem dostanou pod kůži názvy přípravků, které pak často ve zkomolené podobě žádají v lékárnách na léčení svých neduhů.
 
Obvykle daný přípravek sice pomáhá na pacientem popisovanou nemoc, ale téměř nikdy se už v reklamě neřeší, zda ho může užívat konkrétní pacient, který má další přidružená onemocnění. Síla reklamy je někdy ale tak velká, že je obtížné pacientovi OTC rozmluvit, prostě ten lék musí mít.
 
Není ani divu, že nemocí oslabený pacient podlehne reklamní masáži, je-li jeho oblíbený seriál co čtvrthodinu přerušován tímtéž šotem inzerujícím naprosto zázračné vyléčení. Tento článek nemá za cíl bojovat proti reklamě, i když by to bylo v některých případech na místě. Má být spíš doporučením pro všechny pacienty, aby se zajímali o léky, které užívají.
 
Najděte si ve svém okolí lékárnu, kde vám poradí, zda ten který přípravek můžete užívat spolu s vašimi léky a při vašem aktuálním zdravotním stavu. Využijte toho, že můžete tuto radu dostat zcela zdarma a nestaňte se obětí reklamy, výrobců a prodejců (tedy i některých lékáren), kterým jde pouze o objem prodaného zboží.
 
PharmDr. Josef Vaníček
 
Publikováno 8. 3. 2011 v Britských listech (http://www.blisty.cz/art/57610.html)

Sdílet článek:

Související články

  • Lékárnické kapky – newsletter. Cukrovka nebolí, o to větší rizika přináší

    Lékárnické kapky – newsletter. Cukrovka nebolí, o to větší rizika přináší

    Odhaduje se, že v ČR žije asi 250 tisíc lidí s neléčenou cukrovkou. A právě neléčená cukrovka představuje riziko - dochází k nevratnému poškození očí, cév, ledvin…

  • Lékárnické kapky – newsletter. Jak na kvalitní spánek?

    Lékárnické kapky – newsletter. Jak na kvalitní spánek?

    Spánkem strávíme přibližně třetinu našeho života. Je-li kvalitní a osvěžující, vstáváme ráno plní nové energie, dobré nálady a s chutí do každodenních činností.

  • Lékárnické kapky – newsletter. Nepodceňujte prevenci aneb jak poznat rakovinu

    Lékárnické kapky – newsletter. Nepodceňujte prevenci aneb jak poznat rakovinu

    Rakovina, neboli nádorové onemocnění, je patologický jev v organismu člověka, kdy dochází k nekontrolovanému dělení buněk.