Změny v zákoně o návykových látkách a v zákoně o léčivech od 1. 1. 2022 –  Aktualizace – postupný výdej opiátů na eRecept je přípustný

Změny v zákoně o návykových látkách a v zákoně o léčivech od 1. 1. 2022 – Aktualizace – postupný výdej opiátů na eRecept je přípustný

Zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, a zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech, byly novelizovány novelou č. 366/2021 Sb. účinnou od 1. 1. 2022. Obsahem tohoto článku je přehled změn týkajících se poskytování lékárenské péče. SÚKL informoval ČLnK o přípustnosti postupného výdeje opiátů na eRecept v době jeho platnosti.
Změny v zákoně o návykových látkách
 
Nová definice návykových látek - omamné látky a psychotropní látky přírodního nebo syntetického původu, které mají psychoaktivní účinky a současně jsou uvedeny v některé z příloh č. 1 až 7 nařízení vlády o seznamu návykových látek, s výjimkou látky konopí extrakt a tinktura, která obsahuje nejvýše 1 % látek ze skupiny tetrahydrokanabinolů a splňuje podmínku bezpečnosti podle zákona o obecné bezpečnosti výrobků.
 
Nová definice přípravku - roztok nebo směs v jakémkoli fyzikálním stavu obsahující návykovou látku nebo návykovou látku a uvedenou látku kategorie 1 nebo léčivý přípravek obsahující uvedenou látku kategorie 1, s výjimkou roztoku nebo směsi s obsahem látky konopí extrakt a tinktura, který obsahuje nejvýše 1 % látek ze skupiny tetrahydrokanabinolů; látku konopí extrakt a tinktura musí roztok nebo směs obsahovat v takovém množství, že tuto látku nelze z roztoku nebo směsi zneužít nebo snadno dostupnými nebo hospodárnými prostředky extrahovat. Takovýto roztok nebo směs musí splňovat podmínku bezpečnosti podle zákona o obecné bezpečnosti výrobků.
 
Nově jsou definovány další pojmy, zejména souvisejícími s konopím.
 
Přípravky obsahující návykové látky uvedené v příloze č. 2 , 6 nebo 7 nařízení vlády o seznamu návykových látek mohou bez povolení k zacházení vydávat farmaceutičtí asistenti v lékárně na základě žádanky vystavené lékařem podle zákona o léčivech (dále jen "žádanka").
 
Léčivý přípravek obsahující návykovou látku uvedenou v příloze č. 1 nebo 5 nařízení vlády o seznamu návykových látek, která současně není uvedena v příloze č. 8 nařízení vlády o seznamu návykových látek, může být lékařem předepsán a farmaceutem vydán v lékárně pouze na
a) recept vytvářený v elektronické podobě (dále jen "elektronický recept") s označením "vysoce návyková látka",
b) recept s modrým pruhem vystavený v listinné podobě, a to ve výjimečných případech, jsou-li splněny podmínky stanovené zákonem o léčivech pro vystavení receptu v listinné podobě; na recept s modrým pruhem nemůže být předepsán a vydán léčivý přípravek s obsahem konopí pro léčebné použití, nebo
c) žádanku s modrým pruhem vystavenou v listinné podobě.
 
Lékař při předepisování léčivého přípravku a farmaceut při výdeji v lékárně jsou povinni poučit pacienta nebo osobu zastupující pacienta vhodným způsobem o skutečnosti, že je předepisován a vydáván léčivý přípravek obsahující vysoce návykovou látku.
 
Léčivý přípravek, který obsahuje návykovou látku uvedenou v příloze č. 1 nebo 5 nařízení vlády o seznamu návykových látek, která současně není uvedena v příloze č. 8 nařízení vlády o seznamu návykových látek, pro léčbu zvířat může být předepsán veterinárním lékařem výhradně pro poskytování veterinární péče a farmaceutem vydán v lékárně pouze na
a) recept s modrým pruhem vystavený v listinné podobě, nebo
b) žádanku s modrým pruhem vystavenou v listinné podobě.
 
Osoba zacházející s konopím pro léčebné použití je povinna konopí pro léčebné použití zneškodnit nejpozději do 4 měsíců ode dne, kdy se stalo nepoužitelné; to neplatí pro zacházení s konopím pro léčebné použití ve formě referenčních vzorků za podmínek stanovených zákonem o léčivech. Konopí pro léčebné použití se stává nepoužitelným dnem následujícím po uplynutí lhůty použitelnosti stanovené výrobcem nebo dnem, kdy došlo k události, která způsobila, že konopí pro léčebné použití nelze použít k zákonem povoleným účelům.
 
Konopí pro léčebné použití musí splňovat podmínky stanovené pro jeho použití pro přípravu individuálně připravovaného léčivého přípravku s obsahem konopí pro léčebné použití podle právního předpisu upravujícího podmínky pro předepisování, přípravu, distribuci, výdej a používání individuálně připravovaných léčivých přípravků s obsahem konopí pro léčebné použití.
 
Nově je upraveno postavení pěstitele rostlin konopí pro léčebné použití na základě licence udělované SÚKL.
 
V přípravě je novelizace vyhlášky č. 236/2015 Sb., o stanovení podmínek pro předepisování, přípravu, distribuci, výdej a používání individuálně připravovaných léčivých přípravků s obsahem konopí pro léčebné použití, která je k 21. 12. 2021 ve stavu ukončeného vnějšího připomínkového řízení.

V přípavě je novelizace vyhlášky č. 123/2006 Sb., o evidenci a dokumentaci návykových látek a přípravků, která je k 21. 12. 2021 ve stavu před schválením Vládou ČR. Stěžejní změnou ve vyhlášce bude umožnění vedení elektronické opiátové knihy. Po publikaci vyhlášky bude na webu ČLnK zveřejněna podrobná informace o způsobu vedení elektronické evidence. Již nyní je známo, že zůstane zachována i listinná evidence a bude možné si mezi nimi zvolit.
 
 
Změny v zákoně o léčivech
 
SÚKL nově vydává rozhodnutí o zápisu internetové stránky do seznamu nelegálních internetových stránek a rozhodnutí o výmazu internetové stránky ze seznamu nelegálních internetových stránek a vede seznam internetových stránek nabízejících léčivé přípravky v rozporu se zákonem a zveřejňuje ho na svých internetových stránkách.
 
Léčivý přípravek s obsahem návykové látky nebo uvedené láteky kategorie 1 podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího prekursory drog nelze předepsat na elektronický recept nebo na recept vystavený v listinné podobě tak, aby na jeho základě byl umožněn opakovaný výdej předepsaného počtu balení léčivého přípravku.
 
Komentář:
Toto ustanovení dosud znělo: „Léčivý přípravek, který obsahuje návykovou látku nebo uvedenou látku kategorie 1, nesmí být vydán opakovaně na jeden recept,“ a bylo v rozhodovací praxi SÚKL a MZd vykládáno tak, že LP obsahující návykovou látku nelze nejen předepsat na opakovací recept, ale nelze jej vydávat ani na běžný recept tak, že se výdej většího počtu předepsaných balení vydá postupně v několika dnech v době platnosti receptu. Ještě v připomínkovém řízení MZd zastávalo tento postoj: „Je třeba rozlišovat mezi způsobem výdeje na tzv. „opakovací recepty“ a zákazem stanoveným zákonem, spočívajícím v zamezení postupného výdeje léčivých přípravků s obsahem návykových látek. Ve stávajícím znění zákona o návykových látkách je zákaz postupného výdeje léčivých přípravků s obsahem návykových látek nebo uvedené látky kategorie 1 na jeden recept upraven v § 13 odst. 10. Je tedy stanoven zákonem, jenž má vyšší právní sílu než vyhláška. Vzhledem k tomu, že v zákoně o návykových látkách bude nově upraven výdej pouze léčivých přípravků s obsahem návykových látek z přílohy č. 1 nebo 5 nařízení vlády č. 463/2013 Sb., je nutné přenést dané ustanovení do zákona o léčivech, aby se vztahovalo na všechny léčivé přípravky s obsahem návykových látek nebo uvedené látky kategorie 1. V případě jeho vyjmutí ze zákona by zákaz neměl právní oporu v zákoně a oslabila by se jeho právní síla, což není v souladu s úmyslem předkladatele.“.
 
Ve schváleném znění zákona ale původně navrhovaná formulace „nesmí být vydán opakovaně na jeden recept“ nakonec byla nahrazena touto formulací „nelze předepsat… tak, aby na jeho základě byl umožněn opakovaný výdej předepsaného počtu balení léčivého přípravku“. Tato formulace spíše nasvědčuje tomu, že se zakazuje skutečně pouze předpis léčivých přípravků obsahujících návykovou látku na opakovací recept a postupný výdej na neopakovací recept v době jeho platnosti by mohl být možný. Vzhledem k dosavadní výkladové praxi ČLnK z opatrnosti požádala SÚKL o stanovisko.

Dopisem z 31. 1. 2022 sdělil Státní ústav pro kontrolu léčiv své stanovisko k postupnému výdeji léčivých přípravků s návykovou látkou nebo uvedenou látkou kategorie 1 zohledňující právní úpravu účinnou od 1. 1. 2022. Plné znění stanoviska je k dispozici zde. Ze stanoviska vyplývají tyto skutečnosti:
  •   -  léčivé přípravky s návykovou látkou nebo uvedenou látkou kategorie 1 nelze předepisovat a vydávat na opakovací recept,
  •   -  postupný výdej léčivých přípravků s návykovou látkou nebo uvedenou látkou kategorie 1 (výdej jednotlivých balení s časovými odstupy a i v různých lékárnách) je možný, pokud
    •      · jde o výdej na eRecept nebo
  •      · jde o výdej na listinný recept vyjma listinného receptu s modrým pruhem a
  •      · je dodržována platnost receptu a řádná evidence výdeje,
  •  -   postupný výdej léčivých přípravků s návykovou látkou není možný v případě listinných receptů s modrým pruhem, a to z důvodu nemožnosti vystavení výpisu z listinného receptu s modrým pruhem.

ČLnK zaslala ke stanovisku SÚKL z 31. 1. 2022 doplňující dotaz:
„Rozumíme tomu, že postupný výdej na listinný recept s modrým pruhem je vyloučen, protože není přípustné pořízení výpisu z takového receptu. Zcela určitě je tak znemožněno, aby v jedné lékárně došlo k výdeji jednoho z více předepsaných balení, k vystavení výpisu a následnému výdeji dalšího balení v jiné nebo i stejné lékárně na základě tohoto výpisu. Vidíme ale stále možnost vyjít pacientovi vstříc tak, že po předložení listinného receptu s modrým pruhem dojde k dohodě s pacientem, na jejímž základě zůstane recept v lékárně a výdej několika balení v několika dnech uskuteční tato jediná lékárna na základě prvotního jednoho předložení receptu bez pořizování výpisu. Tímto způsobem by bylo možné pacientovi vyhovět při nedostatečném počtu balení přípravku v lékárně.“
 
SÚKL na dotaz reagoval 10. 2. 2022:
K tomu Ústav uvádí, že se k postupnému výdeji léčivých přípravků s návykovou látkou nebo uvedenou látkou kategorie 1 vyjádřil ve svém stanovisku z 31.1.2022 a navrhovaný postup považuje za nepřijatelný.
 
Zavedení povinné elektronické preskripce i pro léčivé přípravky s obsahem návykových látek uvedených v příloze č. 1 a 5 nařízení vlády č. 463/2013 Sb. o seznamech návykových látek ve znění pozdějších předpisů, která umožňuje postupný výdej předepsaného množství léčivého přípravku v době platnosti elektronického receptu, dle názoru Ústavu přineslo řešení pro situace zmiňované ve Vašem dopise.
 
S ohledem na výše uvedené a s přihlédnutím k tomu, že listinný recept s modrým pruhem lze pro předepisování
léčivých přípravků použít pouze ve výjimečných případech a za splnění podmínek stanovených zákonem č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů ve znění pozdějších předpisů, nepovažuje  Ústav Vámi navrhovaný postup za důvodný a setrvává tak na svém stanovisku z 31.1.2022.

 
Systém eRecept je doplněn o centrální úložiště záznamů o očkování. Lékový záznam bude obsahovat údaje o provedeném očkování. Ustanovení týkající se záznamů o očkování se nepoužijí do prvního dne druhého kalendářního měsíce následujícího po dni zveřejnění sdělení o zprovoznění centrálního úložiště záznamů o očkování. Sdělení o zprovoznění centrálního úložiště záznamů o očkování uveřejní Ministerstvo zdravotnictví ve Sbírce zákonů.
 
V platnosti zůstává ustanovení „Vystavení receptu v listinné podobě není přípustné při předepisování individuálně připravovaného léčivého přípravku s obsahem konopí pro léčebné použití.“ IPLP s léčebným konopím budou předepisovány na eRecept s označením "vysoce návyková látka" (elektronický recept s modrým pruhem) a s vyloučením použití listinného receptu s modrým pruhem ve výjimečných případech. Komunikace s RLPO se nemění.
 
V přípravě je novelizace vyhlášky č. 329/2019 Sb., o předepisování léčivých přípravků při poskytování zdravotních služeb, která je k 21. 12. 2021 ve stavu před schválením Vládou ČR. Změny ve vyhlášce se budou týkat zejména elektronických a listinných opiátových receptů a záznamů o očkování.
 
 
Mgr. MUDr. Jaroslav Maršík
advokát, právní poradce ČLnK

Sdílet článek:

Související články

  • Kontrolní přehled uzavřených DNCV a SoÚ k 1. 7. 2024 za VZP ČR

    Kontrolní přehled uzavřených DNCV a SoÚ k 1. 7. 2024 za VZP ČR

    Aktualizace k 17. 7. 2024

  • Očekávané změny od 1. září 2024

    Očekávané změny od 1. září 2024

    Aktualizace 11. 7. 2024

  • Zápis ze zasedání představenstva ČLnK 9. 7. 2024

    Zápis ze zasedání představenstva ČLnK 9. 7. 2024

    Zápis ze zasedání představenstva ČLnK 9. 7. 2024