Lékárník by vám měl vždy poradit
Řval jak na lesy
„Nedávno jsem si v lékárně kupoval čípky a mastičku, které mi pomáhají proti hemoroidům. Protože byla lékárna plná, strašně jsem se styděl, když se magistr opravdu hodně nahlas ptal, jestli nechci vyzkoušet nějaký jiný preparát,“ říká Jaroslav P. z Prahy a pokračuje: „Bylo mi to trapné, takže jsem byl rád, když jsem z lékárny doslova vyběhl, rudý jako krocan. A aby té tragikomedie nebylo málo, lékárník ještě za mnou zařval, ať si to promyslím, že ta mastička, co mi nabízel jako alternativu, je prý skutečně lepší! Samozřejmě, že do této lékárny už v životě nevkročím.“
Ptejte se na svůj lék
I když užíváte nějaký lék delší dobu, rozhodně byste se o něm měli u lékárníka informovat. Kromě sdělení o jeho nežádoucích účincích a složení i jeho případných reakcích s jinými preparáty, by měl farmaceut pomoci nemocnému „manažovat“ jeho chorobu, mluvit s ním o vývoji onemocnění a podle toho mu poradit...Proto by na druhou stranu měl i pacient poskytnout lékárníkovi dostatek informací.
Důležitost toho, aby se pacient na svůj lék farmaceuta ptal, je zřejmá i z rychlého vývoje léčiv obecně. Cílem komunikace mezi oběma stranami je přece především zlepšení výsledků léčby. A navíc s důrazem na kvalitu života pacienta. Hlavní zásada pro nemocného je, aby se nebál vždy u lékárníka informovat o svém léku, a to opravdu bez ohledu na to, jak dlouho ho užívá. Složení léků se mění, mění se účinné látky, stejně tak i nežádoucí účinky. Z tohoto důvodu jsou aktuální informace podávané lékárníkem velmi důležité.
Lékárna slouží pacientům k tomu, aby jim potřebný medikament dodala okamžitě. Když lék není momentálně k dispozici, měl by farmaceut situaci vysvětlit a dohodnout se s nemocným na řešení. Když je to možné, může lék nahradit jiným generikem (lékem se stejnou účinnou látkou) anebo chybějící preparát urychleně objednat. Často je to možné dokonce tentýž den, nejpozději do druhého dne.
Někdy je cena léku, a tím máme na mysli i stále vyšší doplatky, pro pacienta příliš vysoká. Bohužel, nemocní bývají velmi často zejména staří lidé, kteří nežijí v dobrých sociálních podmínkách a mají jen minimální příjem. Proto by měl lékárník umět najít lacinější variantu medikamentu (říká se tomu generická substituce). V tom musí spolupracovat s ošetřujícím lékařem. ??
Mají právo na:
Když vám některá lékárna nevyhovuje – vysoké doplatky, nevhodné chování lékárníků, neochota a podobně, jděte do jiné. Jestli žijete v místě, kde je lékárna jediná, máte dvě možnosti: buď si zajistit například takzvaným opakovacím receptem u lékaře možnost nákupu léků do zásoby ve větším městě anebo si na chod lékárny stěžovat. Například u České lékárnické komory (http://www.lekarnici.cz).
Zdroj:
Silvie Risová
Blesk zdraví
září, 2011
Ringier, Axel Springer
Související články
Rozhovor s Alešem Krebsem, prezidentem České lékárnické komory v časopisu Interview
Časopis, který přináší každý měsíc sto stran výjimečných rozhovorů s inspirativními osobnostmi a nejvýznamnějšími představiteli domácí i zahraniční kultury, vědy, sportu či politiky ve svém červnovém čísle otiskl také obsáhlý rozhovor s prezidentem ČLnK Alešem Krebsem. Lékárníci mají v tomto vydání dvojí zastoupení. Dalším kolegou, který poskytl rozhovor je Stanislav Havlíček, který vypráví o svých misích s Lékaři bez hranic.
Rozhovor s Alešem Krebsem, prezidentem České lékárnické komory v časopisu Interview
Časopis, který přináší každý měsíc sto stran výjimečných rozhovorů s inspirativními osobnostmi a nejvýznamnějšími představiteli domácí i zahraniční kultury, vědy, sportu či politiky ve svém červnovém čísle otiskl také obsáhlý rozhovor s prezidentem ČLnK Alešem Krebsem. Lékárníci mají v tomto vydání dvojí zastoupení. Dalším kolegou, který poskytl rozhovor je Stanislav Havlíček, který vypráví o svých misích s Lékaři bez hranic.
Z monitoringu médií: ČLnK: V každém kraji by měla být alespoň jedna pohotovostní lékárna s nepřetržitým provozem
V České republice je pouze 16 lékáren, které jsou pacientům k dispozici v režimu 24/7. V 7 krajích dokonce není ani jedna. ČLnK proto vydala Stanovisko představenstva ČLnK k řešení lékárenské pohotovosti v České republice, ve kterém se vyjadřuje mimo jiné ke geografickému rozmístění lékáren s nepřetržitým provozem. Alespoň jedna taková lékárna by měla být v každém kraji.