Lékárny se během pandemie staly pilířem ambulantní zdravotní péče

Lékárny se během pandemie staly pilířem ambulantní zdravotní péče

Podle veřejnosti zvládli lékárníci období vládou vyhlášeného nouzového stavu ze […]
Podle veřejnosti zvládli lékárníci období vládou vyhlášeného nouzového stavu ze zdravotnických pracovníků jako jedni z nejlepších (dosáhli na skóre 8,7 z 10). Lepší hodnocení obdrželi už jen lékaři a sestry v nemocnicích (9 z 10). Lékárnu v období nouzového stavu alespoň jednou navštívilo 75 % oslovených a 9 z 10 pacientů řešilo své zdravotní obtíže s lékárníkem osobně. Ostatní zdravotnická zařízení Češi navštívili třikrát méně. Vyplývá to z reprezentativního průzkumu[i] agentury SC&C.
 
Během nouzového stavu spojeného s pandemií Covid-19 zůstala naprostá většina lékáren otevřená, výraznější omezení v jejich provozu nezaznamenalo 95 % dotázaných. „Lékárny byly jedinými zdravotnickými zařízeními, která fungovala jen s minimem omezení. V mnoha případech dokonce nad rámec běžných činností. Lékárny připravovaly dezinfekci pro své pacienty i pro instituce - mimo běžnou pracovní dobu, často dlouho do noci nebo o víkendech. Bez nejmenších pochybností mohu říci, že se zdravotnictví v ČR o lékárníky během koronavirové krize opíralo celou svou vahou,“ komentuje výsledky průzkumu Mgr. Aleš Krebs, Ph.D., prezident České lékárnické komory (ČLnK). „Současně to dokazuje důležitost rovnoměrně dostupné sítě lékáren, kterou považujeme za zcela zásadní,“ dodává Mgr. Aleš Krebs, Ph.D. Zatímco lékárny pacienti přímo navštěvovali, s lékaři řešili své problémy nejčastěji telefonicky (67 %) a více než čtvrtina oslovených označila komunikaci s lékařem za složitější. To se pravděpodobně odrazilo i v hodnocení praktických lékařů, jejichž skóre dosáhlo pouze 7,6 z 10.
 
Obtížná dostupnost centrových léků a poukazů na zdravotnické prostředky
Nestandardní režim českého zdravotnictví přitom ukázal i některé další problémy, které jsou poměrně snadno řešitelné. „I přes výbornou dostupnost lékáren zažívali komplikace pacienti s tzv. centrovými léky, které není možné vyzvedávat běžným způsobem v lékárně, přestože mnohé z nich pacienti užívají doma,“ vysvětluje viceprezident PharmDr. Martin Kopecký, Ph.D. a dodává, že ČLnK nabádá ke změně způsobu jejich předepisování a úhrady z pojištění tak, aby pro tyto léky nemuseli pacienti jezdit desítky až stovky kilometrů do několika center v celé ČR, ale mohli si je vyzvednout jako jiné léky na recept v kterékoliv lékárně v místě bydliště.
 
Nouzový stav ukázal i to, že pacienti, kteří potřebovali zdravotní pomůcky, museli složitě shánět poukaz v papírové podobě. „Jiná než papírová forma poukazu pro předepsání zdravotnických prostředků bohužel stále není možná. Přitom dle průzkumu zhruba deset procent respondentů nemohlo praktického lékaře či specialistu navštívit, protože se báli nákazy nebo měl lékař ordinaci zavřenou. Pandemie Covid-19 potvrdila, že ePoukazy na zdravotnické prostředky by měly být dalším logickým krokem elektronizace zdravotnictví,“ uzavírá prezident ČLnK Mgr. Aleš Krebs, Ph.D.
 
Přílohy:
 
Česká lékárnická komora je samosprávná nepolitická stavovská organizace sdružující lékárníky. Byla zřízena zákonem ČNR č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře. Její ustavující sjezd se uskutečnil 28. - 29. září 1991.
 
Česká lékárnická komora dbá, aby její členové vykonávali své povolání odborně, v souladu s jeho etikou a způsobem stanoveným zákony a řády komory. Zaručuje odbornost svých členů a potvrzuje splnění podmínek k výkonu lékárnického povolání. Posuzuje a hájí práva a profesní zájmy svých členů, stejně tak chrání jejich profesní čest.
 

[i],ii Zdroj: Reprezentativní CAWI průzkum SC&C realizovaný 29. 5. – 5. 6. 2020.
Celkem 1 074 respondentů ve věku 18 –79 let, celá ČR.
 

Sdílet článek:

Související články

  • Onemocnění, které nebolí. S vysokým krevním tlakem se celosvětově léčí miliarda pacientů. Nechat si ho změřit mohou pacienti i v lékárnách

    Onemocnění, které nebolí. S vysokým krevním tlakem se celosvětově léčí miliarda pacientů. Nechat si ho změřit mohou pacienti i v lékárnách

    Arteriální hypertenze znamená dlouhodobě vysokou hodnotu krevního tlaku. Příznaky jsou nenápadné a často skryté, proto se onemocnění někdy přezdívá „tichý zabiják“. Vysoký krevní tlak přispívá ke vzniku srdečních onemocnění, mozkové mrtvici a v nejvážnějších případech může vést i k úmrtí.

  • Preventivní screening diabetu poskytuje 130 lékáren po celé České republice

    Preventivní screening diabetu poskytuje 130 lékáren po celé České republice

    Za třicet let bude na světě více než miliarda diabetiků[1]. Data poukazují také na fakt, že diabetes je jednou z deseti nejčastějších příčin úmrtí nebo dalších zdravotních komplikací[2]. V neděli 14. dubna si připomínáme Světový den monitoringu diabetu. Právě sledování hladiny cukru v krvi má zásadní význam pro včasné odhalení nemoci a pro zlepšení kvality života diabetiků. Díky prevenci se dá předejít řadě závažných zdravotních komplikací, jako je onemocnění oční sítnice, nervů nebo srdce. S prevencí diabetu vám pomohou i vyškolení lékárníci. Ve specializovaných lékárnách můžete totiž absolvovat preventivní screening nemoci.

  • Bezpečí pacientů a zachování plnohodnotné lékárenské péče musí zůstat prioritou, a to i v případě úvah o zavedení zásilkového výdeje léků na předpis

    Bezpečí pacientů a zachování plnohodnotné lékárenské péče musí zůstat prioritou, a to i v případě úvah o zavedení zásilkového výdeje léků na předpis

    Dnes se konal na půdě Ministerstva zdravotnictví ČR kulatý stůl na téma zásilkového výdeje léků na předpis. Česká lékárnická komora vítá snahu ministerstva zdravotnictví, Státního ústavu pro kontrolu léčiv, pacientských organizací a dalších věnovat pozornost důkladné přípravě legislativního návrhu. Je především v zájmu pacientů, aby se zásilkový výdej nezavedl ve zjednodušené podobě, jež by vyhovovala pouze těm, kteří v lécích vidí jen další položku rozšiřující sortiment internetových obchodů. Česká lékárnická komora upozornila poslance a zástupce Národní asociace pacientských organizací na rizika zásilkového výdeje na předpis. Zároveň je seznámila s pravidly a opatřeními, která musí být přijata před jeho případným zavedením. Na prvním místě jako vždy zůstává zachování bezpečné a kvalitní lékárenská péče, která dosud chrání zdraví a život pacientů.