Otevřený dopis členům ČLnK k finančním pobídkám za recept

Otevřený dopis členům ČLnK k finančním pobídkám za recept

Aktuální sdělení členům České lékárnické komory.
Vážené kolegyně, vážení kolegové,

dnes se potvrdily informace, které jsme získali v závěru týdne, že síť lékáren Dr. Max zahajuje od 1. 9. novou marketingovou kampaň – „Oslavte s námi narozeniny a v ZÁŘÍ ušetřete 50,-Kč za Váš recept!“. Kampaň je založena na agresivní finanční pobídce a nikoliv např. na akcentaci poskytování kvalitní lékárenské péče. Zářijová kampaň tak vyvolává dojem, že řetězci a jeho majiteli finanční skupině Penta jde v první řadě o zisk a plnění příslibů o zvyšování úrovně lékárenské péče v řetězci Dr. Max ve skutečnosti není prioritou. Kampaň bude mít významnou marketingovou podporu – televizní reklama, tištěná média, web. Bezesporu tak má potenciál zasáhnout skupinu pacientů, která se rozhoduje na základě heslovité televizní reklamy. A bezesporu bude také nákladná a tedy náročná na finanční zdroje řetězce. V této souvislosti doporučuji přečíst článek paní Lenky Petrášové z prosince 2012 zveřejněný na webu iDnes.cz:
http://zpravy.idnes.cz/lekarnici-nabizi-pacientum-jine-leky-nez-ktere-pozaduji-p2d-/domaci.aspx?c=A121120_081328_domaci_zt

Poskytování cenového zvýhodnění 50 Kč na jeden recept je vysoce ztrátové a dlouhodobě neudržitelné nejen pro malé provozovatele lékáren, ale i pro velké řetězce. Je možné, že právě bonusy výrobců za realizovanou generickou substituci řetězec využívá namísto reinvestice do zdravotní péče na vedení cenové války za účelem získání většího podílu na trhu na úkor ekonomicky slabších provozovatelů lékáren. Vzhledem k tomu, že lékárna nemůže přežít bez výdeje léčivých přípravků na recept, může masivní odliv pacientů znamenat likvidaci některých poskytovatelů, často poskytujících lékárenskou péči na méně lukrativních, o to však pro pacienty důležitějších, místech. Pokud řetězec plánuje, že se mu vyšší marketingové výdaje na vedení kampaně vrátí hlavně prostřednictvím provádění generické substituce dle interních pravidel, která zejména pokud je cílená a prvoplánová nemusí vždy sledovat jen zájem pacienta, tak takto realizovanou generickou substituci ČLnK zásadně odsuzuje.

Reklamní akce bude prezentována jako součást marketingové kampaně výrobců doplňků stravy, případně volně prodejných léčiv, což bude patrně dalším zdrojem jejího krytí.
Oprávněně se ptáte, zda ČLnK něco učiní. Vzhledem k čerstvosti „kauzy“ dovolte jen hesla:

  •         - Sběr a následná mediální prezentace (ve spolupráci s lékaři) negativních zkušeností pacientů s generickou  
              substitucí prováděnou některými provozovateli lékáren (viz článek výše). Takto realizovaná generická
              substituce poškozuje zájmy pacienta a nemá podporu ČLnK.
  •         - ČLnK podporuje provozovatele lékáren, kteří přistoupí v zájmu záchrany existence vlastní dlouhá léta
               budované a provozované lékárny na dočasnou bonifikaci stejnou, jako nabízí výše uvedený řetězcový
               poskytovatel, i když ČLnK zastává názor, že nejvhodnější obrana je budování osobního vztahu s pacientem a
               kvalitní poskytování lékárenské péče na té nejvyšší odborné úrovni.
            - Dle hesla „Nechci slevu zadarmo“ budeme sledovat, zda se nejedná o klamavou reklamu či zda nedochází
              k jiným praktikám proti zájmům pacientů.

Vážené kolegyně, vážení kolegové,
k této zprávě by se asi hodil spíše patetický závěr, nicméně si dovolíme vyjádřit přesvědčení, že existuje zbraň, kterou lze otupit primitivně formulované reklamní kampaně, které se snaží pacientovi vnutit představu, že tím jediným kritériem pro výběr lékárny je výše bonusu za přinesený recept. Tou zbraní je náš každodenní poctivý výkon lékárenské péče, od kvalitní dispenzační činnosti až po poradenství v samoléčení.
 
V Praze dne 1. 9. 2013

PharmDr. Lubomír Chudoba, prezident ČLnK
Mgr. Michal Hojný, člen přestavenstva ČLnK
Mgr. Aleš Krebs, Ph.D., tiskový mluvčí ČLnK

 

Sdílet článek:

Související články

  • Onemocnění, které nebolí. S vysokým krevním tlakem se celosvětově léčí miliarda pacientů. Nechat si ho změřit mohou pacienti i v lékárnách

    Onemocnění, které nebolí. S vysokým krevním tlakem se celosvětově léčí miliarda pacientů. Nechat si ho změřit mohou pacienti i v lékárnách

    Arteriální hypertenze znamená dlouhodobě vysokou hodnotu krevního tlaku. Příznaky jsou nenápadné a často skryté, proto se onemocnění někdy přezdívá „tichý zabiják“. Vysoký krevní tlak přispívá ke vzniku srdečních onemocnění, mozkové mrtvici a v nejvážnějších případech může vést i k úmrtí.

  • Preventivní screening diabetu poskytuje 130 lékáren po celé České republice

    Preventivní screening diabetu poskytuje 130 lékáren po celé České republice

    Za třicet let bude na světě více než miliarda diabetiků[1]. Data poukazují také na fakt, že diabetes je jednou z deseti nejčastějších příčin úmrtí nebo dalších zdravotních komplikací[2]. V neděli 14. dubna si připomínáme Světový den monitoringu diabetu. Právě sledování hladiny cukru v krvi má zásadní význam pro včasné odhalení nemoci a pro zlepšení kvality života diabetiků. Díky prevenci se dá předejít řadě závažných zdravotních komplikací, jako je onemocnění oční sítnice, nervů nebo srdce. S prevencí diabetu vám pomohou i vyškolení lékárníci. Ve specializovaných lékárnách můžete totiž absolvovat preventivní screening nemoci.

  • Bezpečí pacientů a zachování plnohodnotné lékárenské péče musí zůstat prioritou, a to i v případě úvah o zavedení zásilkového výdeje léků na předpis

    Bezpečí pacientů a zachování plnohodnotné lékárenské péče musí zůstat prioritou, a to i v případě úvah o zavedení zásilkového výdeje léků na předpis

    Dnes se konal na půdě Ministerstva zdravotnictví ČR kulatý stůl na téma zásilkového výdeje léků na předpis. Česká lékárnická komora vítá snahu ministerstva zdravotnictví, Státního ústavu pro kontrolu léčiv, pacientských organizací a dalších věnovat pozornost důkladné přípravě legislativního návrhu. Je především v zájmu pacientů, aby se zásilkový výdej nezavedl ve zjednodušené podobě, jež by vyhovovala pouze těm, kteří v lécích vidí jen další položku rozšiřující sortiment internetových obchodů. Česká lékárnická komora upozornila poslance a zástupce Národní asociace pacientských organizací na rizika zásilkového výdeje na předpis. Zároveň je seznámila s pravidly a opatřeními, která musí být přijata před jeho případným zavedením. Na prvním místě jako vždy zůstává zachování bezpečné a kvalitní lékárenská péče, která dosud chrání zdraví a život pacientů.