Sjezd uložil úkoly vedení ČLnK
Třiadvacátý sjezd České lékárnické komory (ČLnK), který proběhl 8. a 9. listopadu v Jihlavě, vyjádřil ve svém usnesení znepokojení nad kritickou ekonomickou situaci lékáren po masivním snižování maximálních cen a úhrad léků v průběhu roku 2013. Upozornil také na snížení dostupnosti léků pro české pacienty vlivem reexportů. Delegáti jednoznačně odmítli zavedení registračních pokladen v lékárnách a odsoudili nevhodné praktiky některých lékárenských subjektů masově zaměňujících léčivé přípravky, a to i bez souhlasu pacientů. Představenstvu komory sjezd uložil zahájit informační kampaň pro pacienty s cílem informovat je na téma jejich práv a rizik při výdeji léků v ordinacích lékařů, znovu prosazovat zákaz poskytování bonusů pacientům v souvislosti s výdejem léků hrazených ze zdravotního pojištění. Pokud bude v novele zákona o veřejném zdravotním pojištění zrušen regulační poplatek za recept, prosazovat jeho převedení na dispenzační poplatek za výdej léčivého přípravku (LP) na lékařský předpis hrazený zdravotní pojišťovnou.
Priority ČLnK pro období 2014-2017
Jednou z příloh sjezdového usnesení je seznam priorit, které je vedení komory povinno prosazovat:
- * Posílení role pacienta a zajištění rovného přístupu k lékárenské péči
* Zajištění 100% dostupnosti léčivých přípravků pro české pacienty cestou efektivních intervencí do reexportu léčiv.
* Léky, užívané převážně v nemocnicích nebo centrech, dostupné ve všech lékárnách a za stejných podmínek pro
pacienty i v blízkosti jejich bydliště.
* Převedení všech léků, které jsou v současné době vykazovány jako ZULP a jsou určeny k ambulantnímu užití
pacientem, do výdeje na recept.
* Rozšíření sortimentu přípravků vydávaných bez receptu převedením účinných a bezpečných přípravků dosud
vázaných na recept.
Změna způsobu odměňování lékárníků
* Snížení závislosti odměny lékárníků na ceně léčivého přípravku.
* Vícesložkový model odměny - ohodnocení lékárníka nejen za podíl na zajištění bezpečnosti a účelnosti
farmakoterapie, ale i za minimalizaci nákladů pacientů a plátců.
* Odměna za efektivní screening skrytých a dosud nediagnostikovaných onemocnění a řízení farmakoterapie
chronicky nemocných pacientů.
* Odměna za účast v programech prevence a podpory zdravého životního stylu.
* Změna regulačního poplatku za recept na dispenzační poplatek za výdej LP na lékařský předpis hrazeného
zdravotní pojišťovnou v degresivní sazbě (mj. pro podporu existence venkovských lékáren).
* Podpora pozitivním listům zdravotních pojišťoven za předpokladu respektování názorů odborných společností a
pozitivní motivace lékárníků.
Pevná a vymahatelná demografická a geografická kritéria pro tvorbu lékárenské sítě
* Chaotická tvorba sítě zvyšuje fixní náklady, které nepřispívají k efektivitě této části poskytování zdravotní péče.
* Nepřiměřené zahušťování sítě ve větších městech vede paradoxně v důsledku snahy o snižování nákladů ke
zhoršené skladové dostupnosti některých léků a služeb, jako je příprava individuálně připravovaných léčivých
přípravků.
Podpora elektronického sdílení údajů (eHealth)
* ePreskripce receptů a poukazů v podobě, která bude přinášet benefit jak pacientům, tak poskytovatelům zdravotní
péče.
* Široká škála intervencí, integrovaná do systému úhrad a založená na osobním kontaktu nebo elektronickém sdílení
údajů (eHealth), posílí vzájemný respekt a důvěryhodnost jednotlivých profesí, což dále podpoří spolupráci mezi
zdravotnickými profesionály: lékárníky, ambulantními i nemocničními lékaři a dalšími zdravotníky.
Vzdělávání
* Celoživotní vzdělávání - zavádění nových forem vzdělávání lékárníků s prioritou eLearningu a garantovaných kursů
ČLnK.
* Specializační vzdělávání - novelizace zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné
způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta,
podle dohod zástupců jednotlivých specializačních oborů s cílem přiblížit požadavky specializačního vzdělávání
praxi.
Reklama a marketing
* Zákaz marketingových aktivit u léků s výdejem vázaným na lékařský předpis s výjimkou přípravků v zájmu ochrany
veřejného zdraví (např. očkování) cestou změny zákona o regulaci reklamy.
Ekonomika
* Podpora snížení DPH na léky a zdravotnické prostředky hrazené z veřejného zdravotního pojištění.
* Finanční stabilizace zdravotních pojišťoven zvýšením platby za státní pojištěnce.
* Státem stanovená výše cílové spoluúčasti pacientů v ČR.
Česká lékárnická komora
* Nový zákon o České lékárnické komoře podle návrhu připraveného v roce 2011 s cílem moderní právní úpravy
stavovské organizace.
* Zachování principu povinného členství (ev. povinné registrace) pro farmaceuty poskytující lékárenskou péči ve
zdravotnických zařízeních.
Zdroj: Zdravotnické noviny ZDN. 2. 12. 2013.
Související články
Rozhovor s Alešem Krebsem, prezidentem České lékárnické komory v časopisu Interview
Časopis, který přináší každý měsíc sto stran výjimečných rozhovorů s inspirativními osobnostmi a nejvýznamnějšími představiteli domácí i zahraniční kultury, vědy, sportu či politiky ve svém červnovém čísle otiskl také obsáhlý rozhovor s prezidentem ČLnK Alešem Krebsem. Lékárníci mají v tomto vydání dvojí zastoupení. Dalším kolegou, který poskytl rozhovor je Stanislav Havlíček, který vypráví o svých misích s Lékaři bez hranic.
Rozhovor s Alešem Krebsem, prezidentem České lékárnické komory v časopisu Interview
Časopis, který přináší každý měsíc sto stran výjimečných rozhovorů s inspirativními osobnostmi a nejvýznamnějšími představiteli domácí i zahraniční kultury, vědy, sportu či politiky ve svém červnovém čísle otiskl také obsáhlý rozhovor s prezidentem ČLnK Alešem Krebsem. Lékárníci mají v tomto vydání dvojí zastoupení. Dalším kolegou, který poskytl rozhovor je Stanislav Havlíček, který vypráví o svých misích s Lékaři bez hranic.
Z monitoringu médií: ČLnK: V každém kraji by měla být alespoň jedna pohotovostní lékárna s nepřetržitým provozem
V České republice je pouze 16 lékáren, které jsou pacientům k dispozici v režimu 24/7. V 7 krajích dokonce není ani jedna. ČLnK proto vydala Stanovisko představenstva ČLnK k řešení lékárenské pohotovosti v České republice, ve kterém se vyjadřuje mimo jiné ke geografickému rozmístění lékáren s nepřetržitým provozem. Alespoň jedna taková lékárna by měla být v každém kraji.