Dobrý den, prosím o pomoc při likvidaci zásob v souvislosti s ukončením činnosti lékárny a její likvidací. S distributorem jsme se dohodli na dobropisech části, ale co se zbytkem? Představuji si využít služeb firmy, která se mi starala po celou dobu činnosti o likvidaci léků vracených pacienty (u nás na jihu Čech Meditep). Nevím si ale rady se správným účetním postupem dle Zákona o daních z příjmů 586/1992Sb., §24, odst 2, písm. zg) a i s tím, zda se bude jednat o daňově uznatelný výdaj.



Likvidace zásob je, pokud jsou splněny podmínky, které uvedu níže, daňově uznatelným nákladem.
Podmínky:
  1.        Je nutné vypracovat tzv. protokol o likvidaci zásob, v němž bude uvedeno:
    1.        Důvody likvidace (vzhledem k tomu, že se jedná o léky, léčiva, pak musí jít o zboží, které nelze dle zvláštních  
    2.        právních předpisů  - Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele ve znění pozdějších předpisů – uvádět dále do
    3.        oběhu. Tzn. nelze uvádět do oběhu zboží, které má prošlou dobu trvanlivosti, je poškozené, apod.)
    4.       Způsob likvidace (zda bude likvidováno prostřednictvím konkrétní společnosti či zda si provede likvidaci sám apod.) Vždy je z hlediska prokazatelnosti u léků a léčiv vhodnější a především prokazatelnější, pokud bude likvidace provedena k tomuto zaměřenou společností
    5.        Čas a místo provedení likvidace
    6.        Specifikace předmětů likvidace
    7.        Způsob naložení se zlikvidovanými předměty
    8.        Dále uvede pracovníky zodpovědné za provedení likvidace.
    9.        Podpisové vzory
  2. Pokud je likvidace prováděna jako služba od zvolené společnosti, pak je třeba mít o tomto doklad, tj. že zboží bylo předáno k likvidaci. Zde je stěžejní datum, kdy bylo předáno k likvidaci, protože od tohoto data se odvíjí zdaňovací období, v němž bude likvidace daňově uznatelným nákladem. Pokud bude možné, pak by bylo dobré získat i potvrzení od dané společnosti, že bylo zboží zlikvidováno.
  3.        Pokud je prováděna likvidace danou společností, pak je třeba mít prokazatelné důkazy o likvidaci.
 
V zásadě je třeba provést inventuru zásob, na základě této vybrat ty položky, které je třeba zlikvidovat a následně likvidaci buď provést nebo zadat společnosti, která toto provede. O všech těchto skutečnostech doporučuji vést protokoly, evidence a záznamy, vše podepsané oprávněnými osobami. Přičemž je vhodné, aby vyřazení zboží ze skladu korespondovalo se zdaňovacím obdobím, kdy bude likvidace provedena.
 
Vyřazené zboží z důvodu likvidace (hodnota zásob) a náklady spojené s likvidací (vykázané likvidující společnosti) pak budou při splnění podmínek výše uvedených daňově uznatelnými náklady v období, kdy bude likvidace provedena.
 

 
Hana Zubrová
FACTA s.r.o.
Vedení účetnictví a daňové poradenství

 

Sdílet článek:

Související články

  • Rezervace léků zasláním identifikátoru eRp

    Rezervace léků zasláním identifikátoru eRp

    Pokud mám na webových stránkách umístěn odkaz, přes který může pacient zadat kod e-receptu a tímto si ho objednat a posléze osobně vyzvednout, je to v pořádku? A pokud si udělá rezervaci přes portál Pilulky ke mně do lékárny, je to v pořádku? E-shop nemám, zásilkový výdej také ne.

  • Náplně práce

    Náplně práce

    Z jaké legislativy plyne, že na lékárně mají být pro zaměstnance náplně práce?

  • Uchovávání léčivých přípravků v místnosti příjmu

    Uchovávání léčivých přípravků v místnosti příjmu

    Je pravda, že v místnosti označené dle schváleného plánku SÚKLem jako příjem nesmí být současně na policích skladované registrované léky ? PZT (inko pomůcky), potravní doplňky, kosmetika tedy ano? Co mohu skladovat na příjmu, aby to při kontrole SÚKLu prošlo? A lednička - mám ji z příjmu přesunout do skladu?