![Kříž – náhledový obrázek](https://lekarnici.cz/wp-content/uploads/2023/02/placeholder_ver2.jpg)
Dobrý den, prosím o pomoc při likvidaci zásob v souvislosti s ukončením činnosti lékárny a její likvidací.
S distributorem jsme se dohodli na dobropisech části, ale co se zbytkem?
Představuji si využít služeb firmy, která se mi starala po celou dobu činnosti o likvidaci léků vracených pacienty (u nás na jihu Čech Meditep).
Nevím si ale rady se správným účetním postupem dle Zákona o daních z příjmů 586/1992Sb., §24, odst 2, písm. zg) a i s tím, zda se bude jednat o daňově uznatelný výdaj.
Likvidace zásob je, pokud jsou splněny podmínky, které uvedu níže, daňově uznatelným nákladem.
Podmínky:
- Je nutné vypracovat tzv. protokol o likvidaci zásob, v němž bude uvedeno:
- Důvody likvidace (vzhledem k tomu, že se jedná o léky, léčiva, pak musí jít o zboží, které nelze dle zvláštních
- právních předpisů - Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele ve znění pozdějších předpisů – uvádět dále do
- oběhu. Tzn. nelze uvádět do oběhu zboží, které má prošlou dobu trvanlivosti, je poškozené, apod.)
- Způsob likvidace (zda bude likvidováno prostřednictvím konkrétní společnosti či zda si provede likvidaci sám apod.) Vždy je z hlediska prokazatelnosti u léků a léčiv vhodnější a především prokazatelnější, pokud bude likvidace provedena k tomuto zaměřenou společností
- Čas a místo provedení likvidace
- Specifikace předmětů likvidace
- Způsob naložení se zlikvidovanými předměty
- Dále uvede pracovníky zodpovědné za provedení likvidace.
- Podpisové vzory
- Pokud je likvidace prováděna jako služba od zvolené společnosti, pak je třeba mít o tomto doklad, tj. že zboží bylo předáno k likvidaci. Zde je stěžejní datum, kdy bylo předáno k likvidaci, protože od tohoto data se odvíjí zdaňovací období, v němž bude likvidace daňově uznatelným nákladem. Pokud bude možné, pak by bylo dobré získat i potvrzení od dané společnosti, že bylo zboží zlikvidováno.
- Pokud je prováděna likvidace danou společností, pak je třeba mít prokazatelné důkazy o likvidaci.
V zásadě je třeba provést inventuru zásob, na základě této vybrat ty položky, které je třeba zlikvidovat a následně likvidaci buď provést nebo zadat společnosti, která toto provede. O všech těchto skutečnostech doporučuji vést protokoly, evidence a záznamy, vše podepsané oprávněnými osobami. Přičemž je vhodné, aby vyřazení zboží ze skladu korespondovalo se zdaňovacím obdobím, kdy bude likvidace provedena.
Vyřazené zboží z důvodu likvidace (hodnota zásob) a náklady spojené s likvidací (vykázané likvidující společnosti) pak budou při splnění podmínek výše uvedených daňově uznatelnými náklady v období, kdy bude likvidace provedena.
Hana Zubrová
FACTA s.r.o.
Vedení účetnictví a daňové poradenství
Související články
Rezervace léků zasláním identifikátoru eRp
Pokud mám na webových stránkách umístěn odkaz, přes který může pacient zadat kod e-receptu a tímto si ho objednat a posléze osobně vyzvednout, je to v pořádku? A pokud si udělá rezervaci přes portál Pilulky ke mně do lékárny, je to v pořádku? E-shop nemám, zásilkový výdej také ne.
Náplně práce
Z jaké legislativy plyne, že na lékárně mají být pro zaměstnance náplně práce?
Uchovávání léčivých přípravků v místnosti příjmu
Je pravda, že v místnosti označené dle schváleného plánku SÚKLem jako příjem nesmí být současně na policích skladované registrované léky ? PZT (inko pomůcky), potravní doplňky, kosmetika tedy ano? Co mohu skladovat na příjmu, aby to při kontrole SÚKLu prošlo? A lednička - mám ji z příjmu přesunout do skladu?