![Kříž – náhledový obrázek](https://lekarnici.cz/wp-content/uploads/2023/02/placeholder_ver2.jpg)
Dobrý den, zajímalo by mne, jaká je doba použitelnosti u plastového obalového materiálu (konkrétně kelímků pro přípravu LP) po jejich namytí, sušení a podstoupení procesu vyššího stupně dezinfekce a následně skladovaných v uzavřené skříni. Dle hygienického řádu ČLnK je expirační doba takto vysterilizovaných obalů „krátká“. Ovšem pod tímto pojmem je sporné, zda se jedná o 30 dní, 14 dní, 7 dní či dokonce ještě méně. Existuje nějaká vyhláška, v níž je stanovena expirace obalů, používaných v lékárnách pro přípravu LP, po vyšším stupni dezinfekce? Ve vyhlášce č. 195/2005 Sb. jsem tuto informaci nenašla. Děkuji za info. Mgr. Eisnerová
Ve vyhlášce 195/2005 je stanoveno, že při použití vyššího stupně dezinfekce se pomůcky použijí ihned nebo se krátkodobě skladují 8 hodin kryté sterilní rouškou v uzavřených kazetách. Zároveň je tam stanoveno, že po provedení vyššího stupně dezinfekce se prostředky oplachují sterilní vodou.
Stejně jako u lékovek v lékárně jen sušíme při teplotě sterilizace a nesterilizujeme je, tak obdobně bych to brala u kelímků. Tedy použijeme obdobu vyššího stupně dezinfekce (prostředek, čas, koncentrace), ale opláchneme jen čištěnou vodou a osušíme při nejvyšší teplotě, kterou kelímky snesou. Použitelnost bych dala měsíc, stejně jako u lékovek.
Pro přípravu sterilních léčivých přípravků bych si netroufla používat obaly, které neprošly sterilizací, ale jen vyšším stupněm dezinfekce. Pokud by se stalo, že by sterilní obaly nebyly dostupné, pak bych se řídila použitelností 8 hodin s oplachováním sterilní vodou.
Mgr. Hana Šnajdrová
Související články
Rezervace léků zasláním identifikátoru eRp
Pokud mám na webových stránkách umístěn odkaz, přes který může pacient zadat kod e-receptu a tímto si ho objednat a posléze osobně vyzvednout, je to v pořádku? A pokud si udělá rezervaci přes portál Pilulky ke mně do lékárny, je to v pořádku? E-shop nemám, zásilkový výdej také ne.
Náplně práce
Z jaké legislativy plyne, že na lékárně mají být pro zaměstnance náplně práce?
Uchovávání léčivých přípravků v místnosti příjmu
Je pravda, že v místnosti označené dle schváleného plánku SÚKLem jako příjem nesmí být současně na policích skladované registrované léky ? PZT (inko pomůcky), potravní doplňky, kosmetika tedy ano? Co mohu skladovat na příjmu, aby to při kontrole SÚKLu prošlo? A lednička - mám ji z příjmu přesunout do skladu?