Dobrý den. Není v rozporu s nějakým právním předpisem situace, kdy si […]

Dobrý den. Není v rozporu s nějakým právním předpisem situace, kdy si lékárna dá inzerát do novin, že od určitého data prodlužuje pracovní dobu? Může tento inzerát obsahovat i informace o sortimentu a službách lékárny? Předem moc děkuji za odpověď.


Odpověď:
Není to v&nbsprozporu s&nbspžádným právním předpisem, pokud bude dodrženo toto ustanovení zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy:

§ 5a

Reklama na humánní léčivé přípravky zaměřená

na širokou veřejnost

&nbsp&nbsp (1) Předmětem reklamy určené široké veřejnosti mohou být humánní léčivé přípravky, které jsou podle svého složení a účelu uzpůsobeny a koncipovány tak, že mohou být použity bez stanovení diagnózy, předpisu nebo léčení praktickým lékařem, popřípadě na radu lékárníka.
&nbsp (2) Předmětem reklamy zaměřené na širokou veřejnost nesmí být
a)&nbsp&nbsp humánní léčivé přípravky, jejichž výdej je vázán pouze na lékařský předpis,
b)&nbsp&nbsp humánní léčivé přípravky obsahující omamné nebo psychotropní látky. 16)
(3) Ustanovení odstavce 2 se nevztahuje na humánní léčivé přípravky použité v rámci vakcinační akce schválené Ministerstvem zdravotnictví.
&nbsp (4) Zakazuje se poskytování vzorků humánních léčivých přípravků široké veřejnosti.
&nbsp (5) Reklama zaměřená na širokou veřejnost musí
a)&nbsp&nbsp být formulována tak, aby bylo zřejmé, že výrobek je humánním léčivým přípravkem,
b)&nbsp&nbsp obsahovat název humánního léčivého přípravku tak, jak je uveden v rozhodnutí o registraci. Pokud humánní léčivý přípravek obsahuje jen jednu léčivou látku, musí reklama obsahovat i běžný název tohoto humánního léčivého přípravku,
c)&nbsp&nbsp obsahovat informace nezbytné pro správné použití humánního léčivého přípravku,
d)&nbsp&nbsp obsahovat zřetelnou, v případě tištěné reklamy dobře čitelnou, výzvu k pečlivému pročtení příbalové informace.
(6) Reklama na humánní léčivé přípravky, u kterých nebyla v rámci registračního řízení posuzována účinnost15a), může obsahovat pouze údaje uváděné na obalu či v příbalové informaci těchto humánních léčivých přípravků podle zvláštních právních předpisů15b).
&nbsp (7) Reklama zaměřená na širokou veřejnost nesmí
a)&nbsp&nbsp vyvolávat dojem, že porada s lékařem, lékařský zákrok nebo léčba nejsou potřebné, zvláště nabídkou stanovení diagnózy nebo nabídkou léčby na dálku,
b)&nbsp&nbsp naznačovat, že účinky podávání humánního léčivého přípravku jsou zaručené, nejsou spojeny s nežádoucími účinky nebo jsou lepší či rovnocenné účinkům jiné léčby nebo jiného humánního léčivého přípravku,
c)&nbsp&nbsp naznačovat, že používáním humánního léčivého přípravku se zlepší zdraví toho, kdo jej užívá,
d)&nbsp&nbsp naznačovat, že nepoužitím humánního léčivého přípravku může být nepříznivě ovlivněn zdravotní stav osob, s výjimkou vakcinačních akcí schválených Ministerstvem zdravotnictví,
e)&nbsp&nbsp být zaměřena výhradně na osoby mladší 15 let,
f)&nbsp&nbsp&nbsp doporučovat humánní léčivý přípravek s odvoláním na doporučení vědců, zdravotnických odborníků nebo osob, které jimi nejsou, ale které by díky svému skutečnému nebo předpokládanému společenskému postavení mohly podpořit spotřebu humánních léčivých přípravků,
g)&nbsp&nbsp naznačovat, že humánní léčivý přípravek je potravinou nebo kosmetickým přípravkem nebo jiným spotřebním zbožím,
h)&nbsp&nbsp naznačovat, že bezpečnost či účinnost humánního léčivého přípravku je zaručena pouze tím, že je přírodního původu,
i)&nbsp&nbsp&nbsp popisem nebo podrobným vylíčením konkrétního průběhu určitého případu vést k možnému chybnému stanovení vlastní diagnózy,
j)&nbsp&nbsp&nbsp poukazovat nevhodným, přehnaným nebo zavádějícím způsobem na možnost uzdravení,
k)&nbsp&nbsp používat nevhodným, přehnaným nebo zavádějícím způsobem vyobrazení změn na lidském těle způsobených nemocí či úrazem nebo působení humánního léčivého přípravku na lidské tělo nebo jeho části.
(8) Jestliže je reklama zaměřená na širokou veřejnost zamýšlena jako připomínka humánního léčivého přípravku, nesmí obsahovat jiné údaje než název humánního léčivého přípravku tak, jak je uveden v rozhodnutí o registraci, nebo jeho mezinárodní nechráněný název, jestliže takový existuje, popřípadě ochrannou známku.

Dále nesmí jít o reklamu způsobilou narušit důstojnost lékárnického stavu (vulgarity apod.) a nesmí jít o reklamu nekalosoutěžní (znevažování, parazitování na pověsti apod.)
Mgr. MUDr. Jaroslav Maršík, právní poradce ČLK

Sdílet článek:

Související články

  • Rezervace léků zasláním identifikátoru eRp

    Rezervace léků zasláním identifikátoru eRp

    Pokud mám na webových stránkách umístěn odkaz, přes který může pacient zadat kod e-receptu a tímto si ho objednat a posléze osobně vyzvednout, je to v pořádku? A pokud si udělá rezervaci přes portál Pilulky ke mně do lékárny, je to v pořádku? E-shop nemám, zásilkový výdej také ne.

  • Náplně práce

    Náplně práce

    Z jaké legislativy plyne, že na lékárně mají být pro zaměstnance náplně práce?

  • Uchovávání léčivých přípravků v místnosti příjmu

    Uchovávání léčivých přípravků v místnosti příjmu

    Je pravda, že v místnosti označené dle schváleného plánku SÚKLem jako příjem nesmí být současně na policích skladované registrované léky ? PZT (inko pomůcky), potravní doplňky, kosmetika tedy ano? Co mohu skladovat na příjmu, aby to při kontrole SÚKLu prošlo? A lednička - mám ji z příjmu přesunout do skladu?