Letáky propagující homeopatické přípravky

Letáky propagující homeopatické přípravky

Dobrý den, mohla bych se, prosím, zeptat, zda je možné mít v lékárně na táře vystaveny letáky propagující konkrétní homeopatické přípravky (např. Engystol, Gripp-Heel apod.)? Nevím, zda je povolena takováto reklama na homeopatika. Nedochází k porušování některého právního předpisu? Děkuji Ptáčková


Nejlépe lze na Vaši otázku odpovědět citací ustanovení § 5a zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy:
 
                                            
§ 5a
               
Reklama na humánní léčivé přípravky zaměřená
                                      
na širokou veřejnost 

  (1) Předmětem reklamy určené široké veřejnosti mohou být humánní léčivé přípravky, které jsou podle svého složení a účelu uzpůsobeny a koncipovány tak, že mohou být použity bez stanovení diagnózy, předpisu nebo léčení praktickým lékařem, popřípadě na radu lékárníka.
  (2) Předmětem reklamy zaměřené na širokou veřejnost nesmí být 

a)   humánní léčivé přípravky, jejichž výdej je vázán pouze na lékařský předpis,

b)   humánní léčivé přípravky obsahující omamné nebo psychotropní látky. 16)

   
(3) Ustanovení odstavce 2 se nevztahuje na humánní léčivé přípravky použité v rámci vakcinační akce schválené Ministerstvem zdravotnictví.
  (4) Zakazuje se poskytování vzorků humánních léčivých přípravků široké veřejnosti.
  (5) Reklama zaměřená na širokou veřejnost musí

   a)   být formulována tak, aby bylo zřejmé, že výrobek je humánním léčivým přípravkem,
b)   obsahovat název humánního léčivého přípravku tak, jak je uveden v rozhodnutí o registraci. Pokud humánní léčivý přípravek obsahuje jen jednu léčivou látku, musí reklama obsahovat i běžný název tohoto humánního léčivého přípravku,
c)   obsahovat informace nezbytné pro správné použití humánního léčivého přípravku,
d)   obsahovat zřetelnou, v případě tištěné reklamy dobře čitelnou, výzvu k pečlivému pročtení příbalové informace.

   
(6) Reklama na humánní léčivé přípravky, u kterých nebyla v rámci registračního řízení posuzována účinnost15a), může obsahovat pouze údaje uváděné na obalu či v příbalové informaci těchto humánních léčivých přípravků podle zvláštních právních předpisů15b).
 
  (7) Reklama zaměřená na širokou veřejnost nesmí
a)   vyvolávat dojem, že porada s lékařem, lékařský zákrok nebo léčba nejsou potřebné, zvláště nabídkou stanovení diagnózy nebo nabídkou léčby na dálku,
b)   naznačovat, že účinky podávání humánního léčivého přípravku jsou zaručené, nejsou spojeny s nežádoucími účinky nebo jsou lepší či rovnocenné účinkům jiné léčby nebo jiného humánního léčivého přípravku,
c)   naznačovat, že používáním humánního léčivého přípravku se zlepší zdraví toho, kdo jej užívá,
d)   naznačovat, že nepoužitím humánního léčivého přípravku může být nepříznivě ovlivněn zdravotní stav osob, s výjimkou vakcinačních akcí schválených Ministerstvem zdravotnictví,
e)   být zaměřena výhradně na osoby mladší 15 let,
f)    doporučovat humánní léčivý přípravek s odvoláním na doporučení vědců, zdravotnických odborníků nebo osob, které jimi nejsou, ale které by díky svému skutečnému nebo předpokládanému společenskému postavení mohly podpořit spotřebu humánních léčivých přípravků,
g)   naznačovat, že humánní léčivý přípravek je potravinou nebo kosmetickým přípravkem nebo jiným spotřebním zbožím,
h)   naznačovat, že bezpečnost či účinnost humánního léčivého přípravku je zaručena pouze tím, že je přírodního původu,
i)    popisem nebo podrobným vylíčením konkrétního průběhu určitého případu vést k možnému chybnému stanovení vlastní diagnózy,
j)    poukazovat nevhodným, přehnaným nebo zavádějícím způsobem na možnost uzdravení,
k)   používat nevhodným, přehnaným nebo zavádějícím způsobem vyobrazení změn na lidském těle způsobených nemocí či úrazem nebo působení humánního léčivého přípravku na lidské tělo nebo jeho části.
  
(8) Jestliže je reklama zaměřená na širokou veřejnost zamýšlena jako připomínka humánního léčivého přípravku, nesmí obsahovat jiné údaje než název humánního léčivého přípravku tak, jak je uveden v rozhodnutí o registraci, nebo jeho mezinárodní nechráněný název, jestliže takový existuje, popřípadě ochrannou známku.

Základním pravidlem je, že léčivý přípravek nelze vůči veřejnosti inzerovat, pokud je vázán na lékařský předpis. Letáky na táře jsou reklamou působící vůči široké veřejnosti. Engystol i Gripp-Heel nejsou vázány na lékařský předpis.
 
Mgr. MUDr. Jaroslav Maršík, právní poradce ČLK

 

 

 

Sdílet článek:

Související články

  • Rezervace léků zasláním identifikátoru eRp

    Rezervace léků zasláním identifikátoru eRp

    Pokud mám na webových stránkách umístěn odkaz, přes který může pacient zadat kod e-receptu a tímto si ho objednat a posléze osobně vyzvednout, je to v pořádku? A pokud si udělá rezervaci přes portál Pilulky ke mně do lékárny, je to v pořádku? E-shop nemám, zásilkový výdej také ne.

  • Náplně práce

    Náplně práce

    Z jaké legislativy plyne, že na lékárně mají být pro zaměstnance náplně práce?

  • Uchovávání léčivých přípravků v místnosti příjmu

    Uchovávání léčivých přípravků v místnosti příjmu

    Je pravda, že v místnosti označené dle schváleného plánku SÚKLem jako příjem nesmí být současně na policích skladované registrované léky ? PZT (inko pomůcky), potravní doplňky, kosmetika tedy ano? Co mohu skladovat na příjmu, aby to při kontrole SÚKLu prošlo? A lednička - mám ji z příjmu přesunout do skladu?