INVENTURA
Potřebujeme poradit ohledně konání inventury v lékárně. Paní účetní vyžaduje inventuru poslední pracovní den v roce, čemuž se samozřejmě bráníme, jelikož za celé roky jsme v jiných lékárnách inventuru prováděly od listopadu po únor násl. roku.
V letošním roce jsme inventuru provedly v červenci po mém nástupu za kolegyni, která odcházela na mateřskou dovolenou, a kolegyně, která je jako odborný zástupce ,odcházela s tím, že letos již inventuru dělat nebudeme.
Proto se ptáme:
-musíme inventuru v letošním roce provést ještě jednou
-vyžadují předpisy a nařízení pro provedení inventury termín k 31,12, nebo kdykoliv 1xročně?
Inventarizace může být průběžná nebo periodická. Průběžnou můžete provádět kdykoliv, a to pouze u zásob. Vaše účetní požaduje inventarizaci periodickou. S tím 31. 12. má a nemá pravdu. Musí být provedena ke dni, v němž se sestavuje účetní závěrka, tj. k 31. 12. Nicméně od inventarizace je třeba odlišit fyzickou inventuru hmotného majetku, kterou lze provést v průběhu posledních 4 měsíců před koncem účetního období nebo 1 měsíc po jeho skončení. Vždy je pak nutné prokázat stav k rozvahovému dni (31. 12.) přírůstky a úbytky. S tím je samozřejmě práce, a proto účetní tlačí na to, aby byla inventura provedena pokud možno 31. 12. Není to ale nutné. Je samozřejmě vhodné inventuru provést co nejblíže k tomuto datu, ale to období 5 měsíců platí. Pokud jste provedli fyzickou inventuru v červenci, nelze ji ke konci roku již využít a nové inventuře se nevyhnete.
Mgr. MUDr. Jaroslav Maršík
právní poradce ČLnK
Související články
Rezervace léků zasláním identifikátoru eRp
Pokud mám na webových stránkách umístěn odkaz, přes který může pacient zadat kod e-receptu a tímto si ho objednat a posléze osobně vyzvednout, je to v pořádku? A pokud si udělá rezervaci přes portál Pilulky ke mně do lékárny, je to v pořádku? E-shop nemám, zásilkový výdej také ne.
Náplně práce
Z jaké legislativy plyne, že na lékárně mají být pro zaměstnance náplně práce?
Uchovávání léčivých přípravků v místnosti příjmu
Je pravda, že v místnosti označené dle schváleného plánku SÚKLem jako příjem nesmí být současně na policích skladované registrované léky ? PZT (inko pomůcky), potravní doplňky, kosmetika tedy ano? Co mohu skladovat na příjmu, aby to při kontrole SÚKLu prošlo? A lednička - mám ji z příjmu přesunout do skladu?