Zajímalo by mne, jak často nebo při jaké příležitosti je lékárna povinna provést inventuru?

Inventura je zjištěním skutečného stavu majetku a závazků a je výchozím zdrojem informací pro uskutečnění inventarizace. Inventarizace je podle § 29 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, prováděna k okamžiku, ke kterému účetní jednotka sestavuje řádnou nebo mimořádnou účetní závěrku, což je pravidelně (shoduje-li se účetní období s kalendářním rokem) k 31.12. Dále platí, že fyzickou inventuru hmotného majetku lze provést v průběhu posledních 4 měsíců účetního období nebo během prvního měsíce následujícího účetního období. Tuto tzv. periodickou inventarizaci je tedy každá účetní jednotka (i  lékárna) povinna provádět jednou ročně.    Dále mohou účetní jednotky provádět tzv. průběžnou inventarizaci. To však jen u zásob, u nichž účtují podle druhů nebo podle míst jejich uložení nebo hmotně odpovědných osob, a dále u dlouhodobého hmotného movitého majetku, jenž vzhledem k funkci, kterou plní v účetní jednotce, je v soustavném pohybu a nemá stálé místo, kam náleží. Termín této inventarizace si stanoví sama účetní jednotka. Každý druh zásob a uvedeného hmotného majetku musí být takto inventarizován alespoň jednou za účetní období.    Podle § 254 odst. 1 zákoníku práce se dále inventarizace provádí při uzavření dohody o odpovědnosti, při jejím zániku, při výkonu jiné práce, při převedení zaměstnance na jinou práci nebo na jiné pracoviště, při jeho přeložení a při skončení pracovního poměru.

Mgr. MUDr. Jaroslav Maršík, právní poradce ČLK

Sdílet článek:

Související články

  • Rezervace léků zasláním identifikátoru eRp

    Rezervace léků zasláním identifikátoru eRp

    Pokud mám na webových stránkách umístěn odkaz, přes který může pacient zadat kod e-receptu a tímto si ho objednat a posléze osobně vyzvednout, je to v pořádku? A pokud si udělá rezervaci přes portál Pilulky ke mně do lékárny, je to v pořádku? E-shop nemám, zásilkový výdej také ne.

  • Náplně práce

    Náplně práce

    Z jaké legislativy plyne, že na lékárně mají být pro zaměstnance náplně práce?

  • Uchovávání léčivých přípravků v místnosti příjmu

    Uchovávání léčivých přípravků v místnosti příjmu

    Je pravda, že v místnosti označené dle schváleného plánku SÚKLem jako příjem nesmí být současně na policích skladované registrované léky ? PZT (inko pomůcky), potravní doplňky, kosmetika tedy ano? Co mohu skladovat na příjmu, aby to při kontrole SÚKLu prošlo? A lednička - mám ji z příjmu přesunout do skladu?