Léky k likvidaci
Dobrý den,
Lékárna má povinnost jednak jako původce odpadu dle zákona č.185/2001 Sb. O odpadech / vzniklý vlastním provozem lékárny /, tak má lékárna povinnost odebrat prošlá léčiva od občanů a tu ji ukládá zákon č.378/2007 Sb. O léčivech konkrétně v §89 odstavec 2 , jako tzv. oprávněná osoba pro nakládání s odpadními/ nepoužitelnými / léčivy.
Provozovatel musí povinně plnit tyto podmínky :
1. vést průběžnou dokumentaci a evidenci o nakládání s nebezpečným odpadem.
2. mít uzavřenou smlouvu s firmou na likvidaci odpadu a případně smlouvu s obcí o zařazení do systému s nakládání s odpady
3. vydán platný souhlas k nakládání s nebezpečnými odpady / upozorňuji že platnost je tři roky od data vystavení/ . Souhlas vydává příslušný obecní úřad s rozšířenou působností na základě Vaší žádosti.
4. v blízkosti shromažďovacího prostředku / plastového sběrného boxu / musí být viditelně umístěn identifikační list shromažďovaného odpadu
5. na shromažďovacím prostředku / nádobě, boxu / musí být uvedeno "Nepoužitelná léčiva" katalogové číslo 200132, jméno a příjmení osoby odpovědné za obsluhu a údržbu shromažďovacího prostředku / nádoby, boxu / .
6. průběžná evidence se vede jak za odpady vlastní, tak také za odpady převzaté od občanů a slouží pro vnitřní potřebu původce a oprávněné osoby a to z důvodu možné kontroly ze strany Ministerstva životního prostředí, obecního úřadu s rozšířenou působností, krajského úřadu.
7. roční hlášení o odpadech - zde záleží na množství odpadu, které lékárna "zpracuje" . Limit pro ostatní odpady je 50 tun, pro nebezpečné odpady je 50kg za kalendářní rok. Pokud vznikne lékárně povinnost podat roční hlášení/ stačí jeden z limitů překročit / , pak je nutné podat hlášení uvedené vpříloze č.20 vyhlášky 383/2001 Sb. na příslušný obecní úřad s rozšířenou působností, který vydal souhlas s nakládáním nebezpečného odpadu a to do 15.února následujícího kalendářního roku. Opiáty přinesené od občanů se likvidují ve smyslu zákona o odpadech naprosto stejně jako jiná nepoužitelná léčiva. Obaly od použitých surovin mají povinnost odebrat původci/výrobci, od kterých nakupujete příslušné suroviny / sklo,plasty,plechové kanystry/ . Papír odvážíte do sběrných surovin a evidujete průběžně množství v kg. Zdůrazňuji, že žádný právní předpis neukládá povinnost lékárnám odebrat použité injekční stříkačky od občanů. Pokud by taková situace nastala, obrátil bych se na městskou policii, státní policii, či hygienickou stanici s žádosti o likvidaci tohoto odpadu a nic bych s takovou donesenou igelitkou nepodnikal. Rozhodně bych se nesnažil o třídění takového odpadu - důvodem je přenos infekčních onemocnění. Pokud lékárna bude chtít odebírat použité injekční stříkačky od občanů či ostatních původců tohoto nebezpečného odpadu, musí mít vydaný platný souhlas k provozování zařízení ke sběru takového odpadu / speciální kontejnery z tvrdého plastu se zabezpečeným , uzavíratelným otvorem / . Kontejner musí být označen "ostré předměty, jehly" mají katalogové číslo 180101 a do takového kontejneru se ukládají jen a pouze použité stříkačky a nikdy nic jiného . Dále musíte mít smlouvu se specializovanou firmou, která se zabývá likvidací takového odpadu. Poměrně častou otázkou je odebrání poškozených rtuťových teploměrů od občanů . Jedná se o nebezpečný odpad pod katalogovým číslem 200121 zářivky a jiný odpad obsahující rtuť a musí být skladován v původních obalech zvlášť v uzavřených kontejnerech / plastových nádobách / s uvedeným identifikačním listem, kde musí být vyplněno mimo jiné jméno původce odpadu. Pokud má provozovatel více provozoven/ lékáren / pod stejným IČ musí vést průběžnou evidenci a podávat hlášení za každou provozovnu zvlášť. Náklady za likvidaci nepoužitelných léčiv odebraných od občanů můžete fakturovat příslušnému krajskému úřadu / fakturu vystavte nejlépe s kopií původní faktury od specializované firmy určené k likvidaci nebezpečného odpadu/ .Závěrem musím upozornit, že činnost vyplývající ze zákona č.185/2001 Sb. o Odpadech je nutné provádět průběžně a vždy s ohledem na konkrétní místní podmínky dané provozovny.
Mgr. Marek Hampel
Související články
Rezervace léků zasláním identifikátoru eRp
Pokud mám na webových stránkách umístěn odkaz, přes který může pacient zadat kod e-receptu a tímto si ho objednat a posléze osobně vyzvednout, je to v pořádku? A pokud si udělá rezervaci přes portál Pilulky ke mně do lékárny, je to v pořádku? E-shop nemám, zásilkový výdej také ne.
Náplně práce
Z jaké legislativy plyne, že na lékárně mají být pro zaměstnance náplně práce?
Uchovávání léčivých přípravků v místnosti příjmu
Je pravda, že v místnosti označené dle schváleného plánku SÚKLem jako příjem nesmí být současně na policích skladované registrované léky ? PZT (inko pomůcky), potravní doplňky, kosmetika tedy ano? Co mohu skladovat na příjmu, aby to při kontrole SÚKLu prošlo? A lednička - mám ji z příjmu přesunout do skladu?